Omavalvontasuunnitelma

Valvira on antanut määräyksen omavalvontasuunnitelman laatimisesta, sisällöstä ja seurannasta. Sen tarkoituksena on kehittää ja seurata omaa yritystoimintaa, oppia tunnistamaan riskit ja varautumaan niihin, taata laadukkaat palvelut ja lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta asiakkaan suuntaan. Hieronta- ja hoivapalvelu Hertan yrittäjänä ja ainoana työntekijänä vastaan itse omavalvontasuunnitelmani laatimisesta, toteutumisesta, ylläpidosta sekä suunnitelman pitämisestä julkisesti nähtävillä.

Omavalvontasuunnitelman pohjana on lait:
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741 / 2023)
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista (922 / 2011)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612 / 2021 ,40§)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785 / 1992)
Hoitotyön ammattieettiset periaatteet

1.Yrityksen perustiedot ja henkilöstö

Yrityksen nimi: T:mi Hieronta- ja hoivapalvelu Hertta
Y-tunnus 2797297-7
Omistaja ja työntekijä: Hannele Siltanen
Osoite: Peurankellonkuja 2, 04430 Järvenpää
Puhelinnumero: 0500 619 934
Sähköposti: hannele.siltanen@gmail.com, hannele.siltanen@herttapalvelut.fi
Kotisivut: www.herttapalvelut.fi

Yritykseni tarjoaa palveluita kotitoimipisteessä, kotikäynteinä, yrityskäynteinä sekä hoivakodeissa.

2. Toiminta-ajatus ja arvot

Hieronta- ja hoivapalvelu Hertta on aloittanut toimintansa vuonna 2017. Koulutuspohjana hoiva-alan yrittäjyydelle on yo-merkonomin, kauppatieteen maisterin, lähihoitajan sekä koulutetun hierojan tutkinnot.

Tarjoan asiakkaan hyvinvointia ja elämänlaatua kohentavaa, luotettavaa, monipuolista, ammattitaitoista, yhdenvertaista ja yksilöllistä palvelua. Hierontapalvelu kotitoimipisteessäni on tarjolla kaikenikäisille. Hieronnan kotikäynnit on suunnattu ensisijaisesti lähialueiden ikäihmisille tai henkilöille, joiden on muuten mahdotonta / hankalaa päästä hierontaan. Hieronnan yrityskäyntejä teen Keski-Uudenmaan alueella muutamaan paikkaan. Hoivapalveluni käsittää tällä hetkellä lähinnä keikkailevan lähihoitajan työtä lähialueen hoivakodeissa, jotka ovat minulle tuttuja yli 10 vuoden ajalta. Asiakkaan kodissa tapahtuva hoivatyö sekä asiointiapu kuuluvat myös palveluihini mutta tämän kaltaisia töitä en tällä hetkellä ehdi juurikaan tehdä.

3. Riskienhallinta

3.1 Hoivatyö, hoivakoti

Olen lähihoitaja. Tiedän työskennellessäni hoivakodissa, mitä työtehtäviini kuuluu enkä ylitä valtuuksiani. Huolehdin, että osaamiseni on ajan tasalla. Olen v.2024 päivittänyt ensiaputaitoni sekä suorittanut THL:n saattohoitopassin. Olen kaikessa työskentelyssäni huolellinen. Kysyn aina, jos tunnen epävarmuutta. Toimin hoivakodin käytäntöjen mukaisesti. Jos havaitsen puutteita tai epäkohtia, raportoin niistä heti (esim. huonekalujen tai apuvälineiden rikkoutumiset). Huolehdin, että teen tarvittavat kirjaukset ohjeiden mukaisesti. Olen reilu ja luotettava työyhteisön jäsen. Olen ajoissa työvuorossa, huolehdin hygieniastani enkä tee töitä sairaana. Huolehdin myös, että minulla on ajantasainen rokotussuoja.

Minulla on hoivakotikohtainen lääkelupa (LOVe), jonka perusteella saan antaa lääkettä luonnollista reittiä (tabletti, kapseli, liuos, korva- ja silmätippa, voide, laastari, peräpuikko),jakaa niitä potilaskohtaisiin annoksiin, pistää sc.injektion (insuliini, napapiikki) ja antaa PKV-lääkettä luonnollista reittiä. Tiedän, miten toteuttamani lääkehoidon kirjaukset tehdään ja huolehdin aina, että teen kirjaukset oikein. Tiedän myös, miten lääkepoikkeama -tilanteessa toimitaan ja miten siitä raportoidaan.

3.2 Hoivatyö ja asiointipalvelu, kotikäynnit

Tällä hetkellä en tee hoivatyötä kotikäynteinä. Asiointipalveluun liittyvä mahdollinen asiakkaan kuljettaminen tapahtuu joko taksilla tai omalla autollani. Tapaturmien varalle minulla on paitsi kattava autovakuutus, myös potilasvakuutus sekä vastuuvakuutus. Kaikessa työssäni noudatan ehdotonta huolellisuutta sekä varovaisuutta.

3.3 Hierontatyö, kotitoimipiste

Kotini (omakotitalo) yhteydessä on erillinen toimitila hierontatyötä varten. Asiakas pysäköi päättyvän tien päähän (Peurankellonkuja) tai pihaan ja kävelee erilliselle sisäänkäynnille, joka sijaitsee varsinaisen asuintalomme vieressä, omassa rakennuksessa, kuitenkin saman katon alla. Kulku ei ole täysin esteetön, siinä on muutama porrasaskelma. Pyrin aina olemaan asiakasta vastassa portilla (aidattu piha) tai jopa autolla ja autan tarvittaessa, myös hieronnan jälkeen. Huolehdimme pihan siisteydestä kaikkina vuodenaikoina ja liukkaina aikoina hiekoituksesta. Meillä on kaksi koiraa, jotka pääsääntöisesti pidetään sisällä hieronta-asiakkaan tullessa tai lähtiessä, eivätkä koirat saa oleilla hierontatilassa.

Hierontatila on pinta-alaltaan n.30m2. Se on tila, joka on alunperin rakennettu asuinkäyttöön. Tilasta löytyy wc ja kaksi vesipistettä (keittiö + wc). Käytän sähköistä hierontapöytää (kotimainen valmistaja, Jaccara), nojatuolia, hot stone -kiviä ja niiden lämmityslaitetta, savihaudepakkauksia ja niiden lämmityskattilaa. Hierontaöljynä käytän oliiviöljyä, joka on harvoin allergisoivaa. Saatavilla on myös sensitive-öljyä. Varmistan aina asiakkaalta mahdollisen allergiataipumuksen. Huolehdin hyvästä käsihygieniasta ja hierontatilan siisteydestä.

Käyttämäni välineet ovat hyvässä kunnossa, tarkistan niiden kunnon säännöllisesti ja huolehdin tarvittavista huoltotoimenpiteistä. Lämmityslaitteet ja hierontaöljyn pidän mahdollisimman etäällä asiakkaasta ja olen varovainen käsitellessäni niitä ja käyttäessäni lämpöpakkauksia tai kuumia kiviä. Olen saanut koulutuksen hot stone -kivien turvalliseen ja oikeaoppiseen käyttöön. Öljyä säilytän huoneenlämmössä. Varmistan viimeisen käyttöpäivän säännöllisesti, enkä käytä vanhoiksi menneitä tuotteita.

Ennen hieronnan aloittamista, varmistan aina asiakkaan sen hetkisen voinnin. Ensimmäisellä käyntikerralla haastattelen perusteellisemmin, tutkin ja kirjaan ylös hoidon kannalta olennaiset tiedot (henkilö- ja yhteystiedot, kivut, sairaudet, allergiat, lääkitys, aiempi kokemus hieronnasta, toiveet). Hoidon jälkeen kirjaan annetun hoidon, asiakkaan tuntemukset ja omat havaintoni. Käytän manuaalista asiakaskortistoa. Ajatuksena on siirtyä sähköiseen kirjaamiseen (lähi)tulevaisuudessa. Asiakkaan on mahdollista aina saada nähtäville hänestä tekemäni kirjaukset.

Mahdollisia tapaturmatilanteita varten minulla on kattava vakuutussuoja asiakkaan ja itseni turvaksi: kotivakuutus, potilasvakuutus sekä vastuuvakuutus. Jos asiakas esim. liukastuu jäisellä pihalla tai öljyyn, osaan arvioida tilanteen vakavuuden, antaa ensiapua ja auttaa hänet tarvittavan avun piiriin. Asiakas voi myös periaatteessa pudota hierontapöydältä, tällöin toimin kuten liukastumistapauksessakin. Tällaisen tapaturman mahdollisuutta pidän pienenä, koska avustan aina tarvittaessa asiakkaan pöydälle asti ja siitä ylös ja kehotan kaikkia istumaan joka kerta hetken ennen pukeutumista ja annan lasillisen vettä. Toimintatapani on kiireetön, tällä voin myös vaikuttaa tapaturmia vähentävästi. Kaikille asiakkailleni annan riittävästi aikaa saapua ja poistua, en hoputa ketään.

3.4 Hierontatyö, koti- ja yrityskäynnit

Riskit, jotka liittyvät hieronnan koti- ja yrityskäynteihin, ovat pitkälti samankaltaisia kuin kotonani tehdyissä hieronnoissa. Nyt kuitenkin korostuu se, että koska kotikäyntiasiakkaani ovat pääasiallisesti ikäihmisiä, minun on noudatettava erityistä huolellisuutta ja kiireettömyyttä sekä varmistuttava, että heidän sen hetkinen vointinsa sallii kevyen hieronnan. Jos on pienikin epäilys, jätän hieronnan tekemättä. Voin myös lyhentää hieronnan kestoa. Asiakkaalta laskutan vain toteutuneen hieronnan keston mukaisesti, se on mielestäni reilua. Ikäihmisen oma käsitys voinnistaan voi olla liian optimistinen tai vaihtoehtoisesti ajan perumisen / lyhentämisen kynnys voi olla korkea. Koti- ja yrityskäynneillä käytän matkapöytää (valmistaja Jaccara). Sen kuljettaminen vaatii auton. Pöydän siirtelyssä olen huolellinen, etten loukkaa itseäni tai kolhi autoani tai asiakkaan kotia / yrityksen tiloja. Autossa on kattava vakuutussuoja ja lisäksi minulla on potilasvakuutus sekä vastuuvakuutus. Asiakkaan kotona / yrityksissä pyrin tekemään itselleni hyvät työskentelyolosuhteet ja asiakkaalle turvallisen pääsyn pöydälle. Matkapöydän painoraja on 120kg, huomioin tämän työskentelyssäni. Voin ehdottaa asiakkaalle istuen tehtyä hierontaa, jos arvelen hänen painonsa olevan lähellä maksimia. Ikäihmisten kohdalla haluan toimia erityisen vastuullisesti. Ensimmäisen hierontakäyntini jälkeen soitan asiakkaalle ja tarkistan voinnin ja annan hänelle mahdollisuuden suoraan palautteeseen. Palautteen ollessa hyvää, voimme sopia uuden ajan.

Hierontatyössä asiakkaan epäasiallisen käytöksen riskiä vähennän sillä, että haluan ajanvarauksia ainoastaan puhelimitse tai sähköpostilla. Ts. saan mahdollisuuden haastatella asiakasta ja kuulostella hänen todellisia tarpeitaan. Muutaman kerran olen joutunut kieltäytymään hieromasta asiakasta, ja näin teen jatkossakin, jos asiakkaan yhteydenotossa on epäilyttäviä piirteitä.

4. Asiakkaan asema ja oikeudet

Minulla on ehdoton vaitiolovelvollisuus. Kerään asiakkailtani hoidon kannalta tarvittavat tiedot, jotka olen luetellut kohdassa 3.3. Pidän manuaalista asiakaskortistoa . Tiedot on kansioissa, joita säilytän lukitussa kaapissa. Asiakkaalla on aina oikeus saada nähdä itsestään tehdyt merkinnät. Laskutusohjelmaan (Zervant) syötän asiakkaasta ainoastaan yhteystiedot. Toimitan laskut ja kuitit kerran kuukaudessa kirjanpitäjälle.

Kaikki käyttämäni tietokoneohjelmat ovat salasanan takana ja teen säännöllisesti suositeltuja ohjelmien päivityksiä. Käyttämissäni laitteissa on palomuuri ja F-Securen virussuojaus. Kotonani on hälytysjärjestelmä. Kodin turvana on myös koirat, jotka hälyttävät herkästi ulkopuolisten lähestyessä pihapiiriä.

Kohtelen kaikkia asiakkaitani tasapuolisesti ja reilusti. Tavoitteeni on tukea asiakkaan hyvinvointia oli kyse sitten hoiva- tai hierontatyöstä. Asiakas voi aina perua ajan ilman kuluja. Otan mielelläni vastaan kaikenlaista suoraa palautetta ja saamani palautteen avulla kehitän toimintatapojani ja parannan palvelujeni laatua. Täydennyskoulutusten avulla päivitän osaamistani. Jos en pysty auttamaan asiakastani, kerron sen hänelle avoimesti ja ohjaan hänet toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle.

5. Omavalvontasuunnitelman päivittäminen

Minä, yrittäjä, vastaan itse tämän omavalvontasuunnitelman laatimisesta, ylläpidosta ja sen pitämisestä julkisesti nähtävillä. Tarkistan ja päivitän suunnitelman väh. 4 kk:n välein ja aina, kun toiminnassa tapahtuu muutoksia.

Järvenpäässä 19.10.2024, Hannele Siltanen, Hieronta- ja hoivapalvelu Hertta

Valikko

Puhelinnumero
OSOite
Peurankellonkuja 2, 04430 Järvenpää