Tietosuojaseloste

Tämä on henkilötietolain (10 ja 24 §) ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste.Se kertoo, mitä tietoja Hieronta- ja hoivapalvelu Hertta kerää asiakkailtaan, miten se käsittelee ja säilyttää näitä tietoja ja miksi tietoja täytyy kerätä. Tästä löydät myös tietoa siitä, mitä oikeuksia ja vaikuttamismahdollisuuksia asiakkaallani on omia tietojaan koskien.

Olen terveydenhuollon ammattilaisena ja yrittäjänä velvollinen keräämään asiakkailtani turvallisen hoidon ja asiakassuhteen kannalta välttämättömät ja olennaiset tiedot. Olen vastuussa keräämieni tietojen asianmukaisesta säilyttämisestä ja suojaamisesta. Minulla on vaitiolovelvollisuus.

1.Rekisterinpitäjä

Hannele Siltanen, Hieronta- ja Hoivapalvelu Hertta
Y-tunnus: 2797297-7
Osoite: Peurankellonkuja 2, 04430 Järvenpää
Sähköposti: hannele.siltanen@gmail.com, hannele.siltanen@herttapalvelut.fi
Puh: 0500619934

2.Rekisterin nimi

Hieronta- ja Hoivapalvelu Hertan asiakastietorekisteri

3.Rekisterin oikeusperuste, käyttötarkoitus ja tietolähteet

Tarvitsen asiakastietoja taatakseni ammattimaisen, turvallisen ja kokonaisvaltaisen hoitokokonaisuuden ja palvelun. Tietoja tarvitsen myös laskutusta varten sekä mahdollistaakseni asiakassuhteen ylläpidon. Tiedot kerään joko asiakkaalta itseltään tai hänen edustajaltaan (hoitaja, omainen, edunvalvoja). Ensimmäisellä tapaamis- tai hoitokerralla teen perusteellisen haastattelun, jatkokäynneillä suppeamman, jos asiakkaan olotilassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Alkuhaastattelun lisäksi itse hieronnan tai hoivatyön aikana käydyt keskustelut antavat minulle lisätietoa asiakkaan voinnista ja hoitotarpeista. Voin saada tietoja myös puhelimitse tai sähköpostilla. Kerron asiakkaalleni, mihin tarkoitukseen kerään ja talletan tietoja. Tietoja ei luovuteta eteenpäin, ne jäävät vain minun käyttööni. En lähetä henkilökohtaisia markkinointiviestejä asiakkailleni. Oikeusperusteena on Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista (298/2009)

4.Rekisterin tietosisältö

Kerään asiakkaaltani seuraavat (esi)tiedot: nimi, puhelinnumero, osoite, sähköposti, syntymäaika, sairaudet, lääkitys, kipualueet ja hierontaan tulon syy. Kotihoivapalvelun kohdalla otan ensin selvää asiakkaan omatoimisuuden asteesta ja avuntarpeista tarkemmin, kuten liikuntakyvystä ja siihen liittyen käytössä olevista liikkumisen apuvälineistä.
Kotihoiva-asiakkaan lähiomaisen tai hänen asioistaan vastaavan henkilön yhteystiedot kerään myös (puhelinnumero ja sähköposti). Tähän on syynä tärkeistä ja kiireellisistä asioista tiedottaminen.

Lisäksi selvitän haastattelemalla hieronnan tai hoivatyön onnistumista helpottavia taustatietoja, kuten harrastuksia, liikuntatottumuksia tai ammattia. Varsinkin ensimmäisellä hierontakäynnillä pyrin myös kartoittamaan ja kirjaamaan havaintoja asiakkaan ryhdistä ja liikkuvuudesta sekä lihaskireydestä jo ennen toteutunutta hierontaa. Hieronnan jälkeen kirjaan asiakastietoihin päivämäärän, toteutuneen hoidon sekä tekemiäni huomioita sen vaikutuksista. Kirjaan myös sen, jos olen antanut neuvoja omatoimiseen lihashuoltoon tai kehoittanut hakeutumaan esim. osteopaatin tai lääkärin vastaanotolle. Hoiva-asiakkaan kohdalla toimin samoin; kirjaan lähtötilanteen, tekemäni palvelun (kesto ja laatu), saamani palautteen ja muut huomionarvoiset seikat.

5.Tietojen luovutukset ja säilytys

Asiakastietoja en luovuta eteenpäin. Minulla on vaitiolovelvollisuus. Tietoja säilytetään niin kauan kuin laissa edellytetään. Asiakirjat säilytetään 20 vuotta tai 12 vuotta asiakkaan kuolemasta tai 120 vuotta asiakkaan syntymästä tai 12 vuotta hoidon päättymisestä.

Minulla on manuaalinen asiakaskortisto. Säilytän kortistoa lukitussa kaapissa, joka on lukitussa tilassa oman kotini yhteydessä. Vain minulla on pääsy kortistoon. Kaapissa on numerolukko, jonka tunnus ei ole muiden henkilöiden tiedossa. Laskutusta varten käytössäni on Zervant -laskutuspalvelu. Asiakkaan sähköisesti käsiteltäviä tietoja ovat nimi, osoite ja puhelinnumero. Laskutusohjelmaan on pääsy ainoastaan minulla ja henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana ovat vain minun tiedossani.

6.Tietojen suojaus

Asiakasrekisteriä käsittelen huolellisesti. Asiakastiedot ovat kansioissa lukitussa tilassa, numerokoodilla lukitussa kaapissa. Laskutusohjelman vaatimat henkilötiedot ovat turvattu verkkopalvelun salasanoin. Tietokoneen salasanoja en tallenna palvelimelle. Käyttämissäni laitteissa (PC + puhelin) on palomuuri, salasanat ja kattava virussuojaus. Kodissani on hälytysjärjestelmä.

7.Asiakkaan tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista

Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tiedot, jotka hänestä on talletettu ja vaatia virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Jos asiakas haluaa tarkistaa hänestä tehdyt rekisterimerkinnät tai vaatii niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä (= minä) antaa vastauksensa EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, l.kuukauden kuluessa. Rekisteröidyllä on tietyissä tilanteissa oikeus saada rekisterinpitäjä poistamaan itseään koskevat tiedot ilman aiheetonta viivytystä (ns.oikeus tulla unohdetuksi -periaate).

11.10.2024

Valikko

Puhelinnumero
OSOite
Peurankellonkuja 2, 04430 Järvenpää